Wat is dialoog?

Taal en dialoog:
2 belangrijke bouwstenen op elk niveau van een samenwerking

Effectieve dialoog is een manier van communicatie die bewust gebruik maakt van drie basis vaardigheden:

  • luisteren

  • vragen stellen

  • reflectie

Luisteren met interesse, relevante vragen en een gezonde reflectie voeden het vertrouwen in een samenwerking. Het zorgt voor meer begrip en een hogere graad van betrokkenheid.

Gezonde dialoog is van onschatbare waarde om misverstanden, onbegrip, onrust, frustratie en paraplu-gedrag om te buigen.

Dialoog kan de partijen ook terug rond te tafel brengen vanuit een openheid naar elkaar. Ook de bedrijfsdoelen blijven hierbij op tafel.

Zo speelt dialoog een belangrijke rol in de dynamiek tussen de structuur en de cultuur, in een open en respectvolle communicatie, een betere samenwerking en een positieve werkomgeving.

Vertrouwen, creativiteit, zingeving en veerkracht. In deze cultuur wil ik werken.

Dat voel je, dat hoor je. “je mag op mij rekenen” “ok, doe ik” “super idee'“ “goed gedaan” '“nice”: deze energiegevers motiveren!

Uitspraken zoals 'ja, maar' en 'we zien wel', … zijn energieverslinders. Ze tonen onzekerheid, angst, afhaken, onduidelijkheden. Deze uitspraken ondermijnen de sfeer, en kosten tijd en geld.

Deze uitspraken, de gebruikte taal, vertelt veel over de organisatiecultuur. Hoe sneller teamleden dit onderscheid herkennen en kunnen ombouwen, hoe sneller de aandacht weer gaat naar de bedrijfsdoelen en groei.

Dialoog brengt energiegevers en -nemers aan het licht, maakt ze bespreekbaar en creëert ruimte en mindset om ze om te zetten in flexibiliteit, creativiteit, vertrouwen en zingeving.

Zonder dialoog

Met dialoog

De kost van een slechte dialoogcultuur in een organisatie

Een slechte of geen dialoogcultuur zal zich op verschillende, negatieve manieren manifesteren:

  • Terughoudendheid ten aanzien van nieuwe ideeën, bezorgdheden of feedback.

  • “Ja-maar”, het-ligt-bij-de-ander-attitude, dit-staat-niet-in-mijn-taakomschrijving en andere defensieve reacties.

  • Dominantie van één persoon.

  • Persoonlijke en dubbele agenda’s.

  • Beperkte deelname aan discussies of gesprekken.

  • Continu onderbreken in gesprekken, provoceren, …

  • Geen of gebrekkige opvolging van de afspraken en ideeën.

Herken je één of meer van deze tekenen? Dan is er ruimte om te werken aan jouw cultuur.